Zondag van het BT, de dag van de jonge generatie
Geplaatst door admin on 28 juli 2012
Op zondag van Hannover hadden we geen Nederlandse starters. De zondag van Hannover is de dag van de finale, altijd spannend om te kijken naar jonge talenten, hengsten van de laatste hengstmarkt, paarden die we vorig jaar hebben gezien.

In 2011 heeft de toen 3 jarige Herbstkönig (v: Interconti) ons allemaal betoverd met zijn werkwilligheid, zijn lichtheid aan de hulpen en het gemak waarmee hij met zijn ruiter werkte.
Bij de 3 jarige merries won vorig jaar een vosmerrie

Donauflamme (v:Rheinklang) een merrie met lossigheid en gemak, met uitstraling en vrouwelijkheid.
Herbstkönig en Donauflamme stammen uit de zelfde fokstal, die van Gisela Gunnia uit Uslar. De fokker mag niet alleen trots zijn op deze twee kampioenen maar heeft ook nog een 2012 veulen uit deze combinatie!
Herbstkönig dient twee bazen, hij is op de Hengstmarkt gekocht door een combinatie van Landgestüt Marbach en Klosterhof Medingen, elk jaar wisselt hij van stal. Werd hij vorig jaar nog gereden door een Marbach ruiter dit jaar werd hij gebracht door Theresa Wahler. Herbstkönig deed het weer heel erg goed, toonde weer die lichtvoetigheid de werkwilligheid en het type waarom hij zo geliefd is. Ook Donauflamme wist de jury weer te overtuigen en ook zij prolongeerde de titel. Donauflamme haalde een prachtige 8.4, Herbstkönig haalde een droomcijfer van 9.12! De Kampioenen mochten dus weer samen een ereronde doen, ontvingen weer beide, verdiend, de deken voor de zegen.

Op de tweede plek bij de 4 jarige hengsten met een eindcijfer van 8.75 Easy Game zoon Millenium die een uitzonderlijk bewegingsmechanisme lijkt te hebben. Hij kan het nog niet helemaal in balans krijgen maar toonde wel heel veel potentie.
Op drie Mescalaro (v: Impetus) met een mooie 8. Op de 4de plaats in de finale van de 4 jarigen merries en ruinen vinden we een Goldschmidt nakomeling. La Diva is een hele grote goed bewegende donkerbruine merrie die gereden door Christine Nolden naar een 8.06 werd gestuurd.
Bij de driejarige merries en ruinen won de Kaiserdom zoon uit een Volbloed moeder, Brancusi. Brancusi gereden door de dochter van zijn fokker haalde een hele mooie 8.5.
Op de tweede plek Sebastian Langehanenberg met Unica (v: Solero) de merrie gefokt door familie Eisner haalde de tweede plaats met een 8.
Bij de driejarige hengsten vinden we bij de 4 finalisten 3 gekeurde en 1 niet gekeurde hengst. Gewonnen werd er door High Hopes ( een Krokant zoon uit een Caprimond moeder) de hengst wist de jury en de gastruiters te verleiden tot een score van 8.6. Op de tweede plaats de zwarte hengst van TCN lid Dr.Wilfired van Rossum uit België. De Lord Luciano zoon, Zauberlord, werd op zeer goede manier voorgesteld en bleek ook door de gastruiters zeer gewaardeerd te worden. De over veel type en beweging beschikkende zwarte hengst haalde een eindcijfer van 8.4. Hij werd direct gevolgd door de Hohenschmark hengst Dürrenmatt (v:Hirtentanz) hij noteerde een 8.25. Op de vierde plaats een Nederlandse hengst.
Easton is een Gribaldi zoon uit de Kaiser Wilhelm dochter van supermerrie Evita. Easton haalde door zijn goede gangen en zijn mooie verschijning een goede 7.81 Easton is in eigendom van Joop van Uytert.
Toen de finale van de jonge paarden verreden was gingen de meeste Nederlanders huiswaarts, meeste van ons hadden nog een lange reis voor de boeg. De stad uit en snelweg op was meteen file. Sommige hebben er anderhalf uur langer over gedaan dan normaal. Voor de chauffeurs en voor de paarden geen pretje maar gelukkig is iedereen gezond en wel thuis gekomen. Zijn we allemaal zeer tevreden over de behaalde resultaten en hebben we eigenlijk unaniem besloten, volgend jaar gaan we weer!!
![]()



















Tegelijkertijd is er in de springring een klasse voor jonge rijpaarden. Daar moet een dressuurproefje gereden worden en een paar hindernissen gesprongen worden. Valieri (v: EH.Kasparow) zou die klasse rijden maar helaas, omdat Valieri een ijzer af heeft kan hij op de grasbaan niet veilig starten en is Tarik genoodzaakt hem terug te trekken.
















De rest van de Nederlanders komen ook aan en ons gedeelte van de staltent kleurt langzaam maar zeker 









De regen van gisteren heeft plaats gemaakt voor hier en daar en wolkje en ertussen door vaak een heerlijk zonnetje. Het terrein is aardig opgedroogd de dressuurbanen zijn bijna overal goed. De springtuin is in de hoeken nog zwart maar er kon wel prima gereden worden. Het was een lange en hele drukke dag, alle Nederlandse paarden hebben 1 maar meestal 2 proeven of meer gelopen. Aan het einde van de dag sierde diverse linten de oranje kant van de staltent.
Blubber, blubber, regen en nog meer regen, dat is passend voor de eerste dag Hannover 2012. In 2008 was het nog veel erger, toen hebben wij als rechtgeaarde polderaars de Deltawerken nagebouwd om uberhaupt de stallen te kunnen betreden maar ook nu is het lekker sompig. Fikse regen buien en veel voertuigen hebben gezorgd dat vooral de terreinen om en in de stallen omgetoverd is een blubberboeltje. Veel van de boxen die voor de Nederlandse paarden gereserveerd zijn hebben een flinke laag water in de box. Eerst dus maar een laag stro er in om vocht op te nemen daarna pas de laag die de paarden kunnen gebruiken. Met nog meer regen kwamen ook de laatste paarden uit Nederland aan en kwam er nog meer gezellgiheid. De paarden raken allemaal een beetje thuis. De eerste proeven van vandaag, de inlooppproeven voor jonge SGW paarden is zowaar droog verreden, in die klasse deze keer geen Nederlandse paarden. Nadat de Nederlandse paarden allemaal even los gewerkz ijn na hun reis is de Oranje delegatie te samen gekomen in een Turkse Pizzeria waar het strijdplan besproken werd. Gerald is inmiddels uitgenodigd om, bij gebrek aan een Nederlands team op Z Niveau, mee te doen in het Rheinland team dus dat worden nog meer proeven kijken en nog meer ruiters waar we ” voor ” zijn. We hopen morgen droge berichten te kunnen sturen vanaf het wedstrijdterrein, gezellig is het sowieso!!
De kleuren fokkerij is een hele aparte tak van “sport” en wordt onder andere door mevrouw Marliese Dobberthien uit Diesdorf bedreven. Zij liet met uitzonderlijke toestemming haar Bellini Go vosmerrie Haubenlerche dekken door de inmiddels overleden Cremello gekleurde Engels Volbloed hengst The Alchemist. Het resultaat was een Palomino merrie veulen. Zij kreeg de naam Heliosphäre MD. We zijn nu weer wat jaren later en na stamboekopname én een succesvol afgelegde Stutenleistungtest mag Heliosphäre voortaan Pr.St. voor haar naam dragen.























